8 knep för att bli mindre stressad

Känner du dig stressad? Har du sömnproblem? Går du och tänker på problem du inte kan lösa utan att kunna sluta? Upplever du att du saknar kontroll över din arbetssituation?

Vi människor kan glida in i en stressproblematik ibland ganska obemärkt. Är du redan utmattad bör du snarast söka hjälp hos läkare och psykolog. Men är du en av dem som som känner av stressen men inte vet vad du ska göra för att “mota olle i grind” så har vi här några tips för vad du kan göra för att minska risken för utmattningssyndrom eller “utbrändhet”.

  1. Prata med din chef eller annan person på arbetet om ditt mående. Om kraven i arbetet är stora och kontrollen liten ökar risken för utmattningssyndrom. Om du däremot får rätt socialt stöd kan även en sådan situation gå att hantera. Du har då dessutom möjlighet att prata om anpassningar i arbetsbelastningen och kraven utifrån ditt mående just nu.

  2. Fjärma dig från distraktioner i arbetsmiljön. Vår hjärna har ändliga resurser under dagen och behöver sedan återhämtning i form av sömn. Se till att resurserna läggs på rätt saker och avverka inte energi på moment som inte tillför något varken för dig eller din arbetsgivare. Försök exempelvis sitta ostörd när du ska koncentrera dig, ta bort notiser och stäng eventuellt av telefonen en stund om du ska lösa ett svårt problem.

  3. Gör en sak i taget. I forskning har man sett att de mest effektiva personerna gör en sak i taget. Att snabbt hoppa mellan oavslutade arbetsuppgifter eller att “ha flera bollar i luften” främjar alltså inte effektiviteten, tvärtom. Att “multitaska” gör oss bara mer stressade och trötta i längden.

  4. Lägg dig på en rimlig nivå när du är trött. Ibland är vi trötta. Bara för att vi klarat att vara produktiva och nått vissa mål en dag betyder inte att vår hjärna kan prestera på samma nivå nästa dag. Sätt rimliga mål för dagen. När du är trött eller har svårt att koncentrera dig måste du anpassa målen för dagen utifrån din energinivå.

  5. Ta pauser. Gör mindfulness-övningar.

  6. Rör på dig, rimlig fysisk aktivitet är ett bra sätt för att motarbeta de negativa effekterna av stress. Detta finns det starkt stöd för i forskningen.

  7. Gör saker du tycker är roliga och samtidigt får dig att slappna av, detta minskar oftast stresshormonerna i kroppen.

  8. Vila och sov i den mån du klarar av det.

Bara för att det finns en lista över beteendeförändringar som du kan göra för att minska din stress, så innebär det inte att det är lätt att göra dessa förändringar. Kanske har du till och med försökt att göra liknande förändringar redan? Om du vill ha hjälp med en beteendeförändring eller vill prata om ditt mående boka en tid hos en av våra behandlare för att att få hjälp och stöd.