Stress- och utmattningssyndrom

Stress är en viktig respons hos oss människor. Vi behöver kunna varva upp och få extra energi. Men om vi stressar under lång tid utan att få tillräcklig återhämtning så kan vi börja må sämre både fysiskt och psykiskt.

Vanliga symtom vid stressproblematik är exempelvis att vara trött mest hela tiden, ha svårt att koppla av och varva ner, nedstämdhet, svårigheter att koncentrera sig, spända muskler som gör ont och sömnsvårigheter.

En stressproblematik kan ge ganska oväntade och svårförståeliga symtom. Ibland kan stressproblematiken gå så långt så att det leder till ett uttmattningsyndrom eller utmattningsdepression (även kallat utbrändhet).

På Agada kan du få hjälp av en behandlare att förstå dig på och behandla din stressproblematik.

Guidat behandlingsprogram mot stress

Vi erbjuder ett antal olika behandlingsprogram som hjälper dig att ta makt över ditt eget välmående. Programmen bygger på de senaste metoderna inom kognitiv beteendeterapi (KBT) och har en bevisad effekt. Du kan välja att gå ett program som hjälper mot Stress, Sömnsvårigheter eller Depression.

Läs mer om våra behandlingsprogram här.

Mer information om hur du kan hantera stress

Se hemsidan för Riksförbundet för Social och Mental Hälsa (RSMH). Det är en organisations som arbetar för att människor med psykisk ohälsa ska ges möjlighet till ett bättre liv.

Möt våra behandlare

Läs mer om stress

No Post Image

8 knep för att bli mindre stressad

Känner du dig stressad? Har du sömnproblem? Går du och tänker på problem du inte kan lösa utan att kunna sluta? Upplever du att du saknar kontroll över din arbetssituation?

Postat 26 Jul 2018
No Post Image

Du är inte dina tankar - ta hjälp av ACT

Vi människor tenderar att uppfatta verkligheten utifrån de tankar vi tänker. I terapiformen Acceptance Commitment Therapy (ACT) övar man på att se tankar som endast tankar, istället för verklighet. Detta kallas kognitiv defusion.

Postat 06 Feb 2018